ماشین

فنی کاربردی

ماشین

فنی کاربردی

تقویت سیستم مکش

اجزای سیستم مکش :


کلا" این اجزا رو در موتورهای 2 و 4 زمانه میتوان به چند دسته تقسیم کرد

سیستم مکش موتورهای عادی

سیستم مکش موتورهای توربو شارژ

سیستم مکش موتورهای سوپرشارژ

سیستم مکش موتورهای VTEC  

................... 

       

           

اجزای سیستم مکش :


کلا" این اجزا رو در موتورهای 2 و 4 زمانه میتوان به چند دسته تقسیم کرد

سیستم مکش موتورهای عادی

سیستم مکش موتورهای توربو شارژ

سیستم مکش موتورهای سوپرشارژ

سیستم مکش موتورهای VTEC


همانطور که در بحثهای قبلی گفته بودیم بعد از مرحله مکش نوبت به مرحله تراکم می باشد، و همینطور در بخش سوخت رسانی گفتیم که چطور

باید مرحله سوخت رسانی رو تقویت کرد پس باتوجه به مسائل قبل میریم سراغ سیستم مکش
سیستم مکش موتورهای عادی


نحوه تقویت

برای تقویت این قسمت اولین کاری که میکنید اینه که فشار تراکم موتور رو زیاد میکنید .

رینگ پیستون رو عوض میکنید و نوع ریس سوار میکنید

سرسیلندر رو تراشکاری برده و کف اون رو پالیش کنید سعی کنید تاجایی که میتونید فضای محفظه تراکم رو کوچیکتر کنید

نصب سوپاپهای بزرگتر (این کار برای اینه که ورود و خروج هوا به سیلندر راحت تر باشه)

Valve grinding برای اینه که سوپاپها در جای خود کیپ شوند و در مرحله تراکم فشار به وجود اومده توسط پیستون هدر نره

نصب فنر سوپاپ ریس

نکته

بعد از اینکه فشار تراکم موتور رو زیاد کردین این کارها رو باید انجام بدین

نصب کام شافت(میل بادامک) ریس، این کام شافت با داشتن بادامکهای نوک تیز کار باز و بسته کردن سوپاپ رو سریع تر میکنند

در نتیجه سرعت بالا و پایین رفتن دور موتور زیادتر میشه و این رو تورک(گشتاور) موتور خیلی تاثیر داره

7. تعویض پیستون و نصب پیستون ریس
این کار در همه موتورها برای تقویت لازمه چون معمولآ پیستونهای ریس با داشتن وزن کم و قدرت تحمل فشار بیشتر یکی از کارهای اساسی در تقویت موتور محسوب میشوند

سیستم مکش موتورهای توربو شارژ


نحوه تقویت

تمام مراحلی رو که برای موتور عادی گفتیم باید انجام بدین به اضافه یه سری مسائل خاص مربوط به موتور توربو که درباره آنها توضیح میدهیم، برای تقویت اینگونه

موتورها باید اول به نوع تقویت توجه کرد، یعنی شما باید بدونید برای چی و چه کاری میخواید موتور ماشینتون رو تقویت کنید در این صورت در

مرحله اول: انتخاب نوع تقویت

مرحله دوم : توربوی فابریک رو در اورده و با توجه به نوع تقویت توربوی مورد نظر رو نصب کنید

جهت افزایش طول عمر توربو کارهای زیر را انجام دهید

توربوی فابریک روی بعضی از موتورها به سیستم روغن رسانی متصل نشده و ممکنه توربوی جدیدی که شما رو موتور نصب میکنید به فشار روغن احتیاج داشته باشه برای این کار شما میتونید توربو رو توسط لوله های مخصوص روغن به مدار روغن رسانی وسل کنید

سیستم خنک کننده توربو : ممکنه توربوی فابریک شما سیستم خنک کننده نداشته باشه و توربوی جدید به این سیستم نیاز داشته باشه برای این کار شما باید با جنط یا همون لوله مخصوص اب اونو به رادیاتور وصل کنید تا توربو خنک شه و بازده ای بهتری داشته باشه

Blow Off Valves : وقتی شما پاتون رو رو گاز میذارید توربو به کار میافته و سرعته توربینش زیاد میشه در این موقع اگه پاتون رو از رو گاز برداشتید یه مقدار از هوایی که وارد موتور میشد بر میگرده و فشار منفی به توربو وارد میشه واین پدیده طول عمر توربو رو کم میکنه تنها را حل این مشکل نصبBlow Off Valves است که این دستگاه موقع برگشت هوا راه توربو رو میبنده و هوا رو به بیرون هدایت میکنه و سرانجام این پدیده صدای قشنگی تولید میشه که یکی از مراحل جالب تقویته تا اینجا شما تونستید طول عمر توربو رو زیاد کنید

برای زیاد کردن طول عمر موتور اینکارها رو انجام بدید

اینتر کولر (intercooler) : ، اینتر کولر هوای فشرده شده توسط توربو رو خنک میکنه تا هم بازدهی بهتر بشه هم طول عمر موتور بالا تر بره

Wastegates: توربین توربو با فشار خروجی اگزوز کار میکنه و هرچه سرعت موتور بره بالا فشار خروجی اگزوز بیشتر شده درنتیجه سرعت توربین

بیشتر میشه و برای طول عور توربو و موتور این دستگاه راه ورود فشار هوای اگزوز رو به توربو میبنده و در صورت نیاز این راه رو باز میکنه در اصطلاح به این مرحله میگن بوست توربو باز شد این دستگاه قابل تنظیمه و برای کارهای مختلف تنظیمات مختلف میشه و معمولآ فابریک رو RPM 3000 تنطیم میشه یعنی بعد از RPM 3000 توربو کار میکنه

نصب مانیفولد با توجه به نوع تقویت


چون از یک طرف توربو هوارو فشرده کرده و از طرف دیگر مصرف هوای موتور زیادتر شده پس مانیفولد فابریک جواب نمیده و باید مانیفولدی انتخاب بشه که

بتونه به ورود هوای بیشتر جواب بده چون این موضوع خیلی بزرگ بود اونو به صورت خلاصه توضیح دادم اگه سوالی درباره

سیستم مکش موتورهای سوپرشارژ


تمامی کارهایی که برای موتور توربوشارژ‌ انجام دادین برای این هم باید انجام بدین به غیر از مراحل نصب توربو که دراینجا سوپر شارژ‌کار توربو رو انجام میده

سوپرشارژ چیست؟ سوپرشارژ دستگاهیست که کارش مثل توربو فشرده کردن هوای ورودی به موتوره ولی کارکردش با توربو فرق میکنه سوپر شارژ یک مکان ورود هوا و یک مکان

خروج هوا داره یک پولی داره که توسط تسمه به موتور وصل میشه با یه سری مخلفات دیگه که در سوپرشارژهای مختلف با هم تفاوت دارند.

چطوری کار میکنه؟

سوپرشارژ با قرار گرفتن در مدار تسمه موتور به حرکت در میاد و یه لوله از طرف سیستم مکش ماشین به قسمت خروجی آن و قسمت ورودی به هواکش

یا همینطوری بدون هواکش میمونه و با کارکردن موتور و به کار افتادن سوپر شارژ هوای وارد شده به موتور کمپرس میشه

نکاتی که باید درباره سوپر شارج بدونید

1. برای چرخیدن سوپرشارژ ‌نیروی زیادی لازمه پس تسمه اون باید قوی باشه

2. اینتر کولر در سیستم سوپرشارژ به کار نمیاد گرچه بعضیها نصب میکنند ولی کارایی نداره

3. دور سوپرشارژ باید با دور موتور بخونه

بحث درباره توربو و سوپرشارژ ‌خیلی زیاده و نمی توان تمام مطالب رو بیان کرد و اینها یه اطلاعات کلی درباره سوپرشارژ بود که براتون نوشتیم.

تقویت سیستم مکش موتورهای VTEC


تکنولوژی ساختن موتورهای vtec توسط شرکت هوندا ابداع شده این موتورها با مصرف بنزین خیلی کم قدرت فوق العاده ای تولید میکنند طول عمر این موتورها

نسبتآ‌خوب و بالاست در این موتورها از سوخت بنزین استفاده میشه، اما این موتور چطوری کار میکنه ؟


اصول کارکرد این موتورها مثل موتورهای دیگه است ولی یه تفاوتهایی داره این موتور به صورت DOCH هست و دارای 2 تا کمشافته است، برای اقتصادی بودن

و مصرف بنزین کمتر فقط یکی از کمشافتها در این موتور کار میکنه، کمشافت دوم موقعی به کار میافته که RPM از 3000 بالاتر بره درست مثل توربو
و در صورت به کار افتادن کمشافت دوم موتور قدرت زیادتری تولید میکنه و RPM آن تا مرز 9500 میره. سرعت این موتور خیلی زیاده و در یک چشم به هم زدن

RPM رو 9500 بازی میکنه

نحوه تقویت

با وجود RPM بالا و قدرت بسیار خوب 165 تا 180 اسب این موتور تحمل تقویت بیشتر رو داره، زمانی که توربو روی این موتور نصب میشه در صورتی که فشار نرمال

تراکم اون 160 تا 180 است و با استفاده از توربو به 250 تا 280 میرسه کم شافت دوم اون از نوع ریس میباشه بنابرین برای تقویت باید کمشافت اول رو که دائم در

حال کارکردنه رو با نوع ریس عوض کرد

سیستم تقویت برق روی این موتور کارسازه سیستم اگزوز برای این موتور خیلی خوبه

تقویت و برنامه ریزی ECU این موتور خیلی خوب جواب میده.  

 

(با تشکر از علی دلگشا)                       



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد