تندر اتومات و 206 ایرانی در راهند

در روزهایی که تولید خودروسازان کشور افتی شدید کرده و به نصف نزدیک شده است، گفته می‌شود ایران خودرو می‌خواهد طی یکی دو ماه آینده «پژو 206 ایرانی» و «تندر-90 اتومات» را به تولید برساند.
 آن طور که خبر می‌رسد ایران خودرو قصد دارد ابتدا تندر-90 اتومات و سپس پژو 206 ایرانی را وارد خطوط تولید خود کند.
پژو ۲۰۶ هم اکنون دو ماهی می‌شود که از خط تولید ایران خودرو موقتا حذف شده است، زیرا پژوی فرانسه به دلایل سیاسی و مالی قطعات لازم را در اختیار این شرکت قرار نداد.
حالا ایران خودرو در طرحی مشترک با قطعه‌سازان تصمیم گرفته آن بخش از قطعات پژو ۲۰۶ را که از خارج تامین می‌شوند، به تولید داخل برساند.
گفته می‌شود قرار است چینی‌ها در این پروژه به ایران خودرو کمک کنند و با این حساب مشتریان داخلی باید منتظر ورود پژو ۲۰۶ دیگری در آینده نزدیک باشند. 
البته باید دید پژو برای این کار مجوز لازم را به ایران خودرو خواهد داد یا اینکه مانع آن می‌شود. ۲۰۶ یکی از پرطرفدارترین محصولات ایران خودرو به شمار می‌رود که طی سال جاری و به دلیل افت و سپس توقف تولید، قیمت آن بیش از دو برابر شد.
اما دیگر محصول جدید ایران خودرو «تندر-۹۰ اتومات» نام دارد که آن نیز طی یکی دو ماه آینده به تولید خواهد رسید. گفته می‌شود قیمت تندر اتومات حدود چهار میلیون تومان با مدل معمولی این خودرو تفاوت خواهد داشت.

MG5، گزینه بعدی مدیا موتور برای بازار ایران

 زمانی که MG وارد بازار ایران شد، شاید کمتر کسی تصور می‌کرد این خودرو به چنین جایگاهی برسد که البته این موضوع از تولید چین بودن آن ناشی می‌شد.
، البته قیمت 34 میلیونی این خودرو در بدو ورود و سطح امکانات بالای آن و البته تحت لیسانس انگلستان بودن موجب شد این برند جایگاه خود را در بازار ایران پیدا کند. هر چند که انتظار می‌رفت پس از عرضه مدل6 مدیا موتور مدل 350 را ارائه کند، اما ظاهرا برنامه‌ها برای عرضه MG5 جدی تر است.
این خور در سال 2011 به عنوان یک خودرو مفهومی ارائه شد و در نمایشگاه خودرو شانگهای گونه تولیدی آن توسط Saicموتور به نمایش در‌آمد.
MG5 از پلت فرم و پیشرانه‌ای یکسان با مدل 350 بهره می‌برد. موتور 1.5لیتری 4 سیلندر خطی این خودرو که به 16 سوپاپ شده قادر به تولید توانی معادل 107 اسب بخار در 6000 دور در قیقه است. همچنین نهایت گشتاور تولیدی‌ آن به 135 نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه می‌رسد. این پیشرانه در ترکیب با یک چهبه دنده 4 سرعته اتوماتیک قادر است به نهایت سرعت 170 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. طبق اعلام رسمی شرکت این خودرو در هر صد کیلومتر با سرعت ثابت 90 کیلومتر در ساعت مصرف 5.8 لیتری را ارائه می‌دهد و توانسته استاندارد آلایندگی یورو4 را دریافت کند.
این خودر در از سیستم تعلیق مک‌فرسون و در عقب از سیستم میله پیچشی H شکل استفاده می‌کند. برای هر چهار چرخ این خودرو ترمزهای دیسکی در نظر گرفته شدهبه سیستم‌های کمکی ABS، EBD، CBCو BAمجهز شده‌اند. نشانگر باد تایر، دوربین پارک و سنسور دنده دیگر مواردی هستند که در کنار 6 کیسه هوا وظیفه تامین اینی این خودرو را بر عهده دارند.
این خودر در چهار تیپ به بازار عرضه می‌شود که در بالاترین رده شاهد امکاناتی نظیر چراغ همراه تا منزل، آینه‌های جانبی برقی با راهنمای جذبی، سانروف برقی، بالابر برقی شیشه‌ها، فرمان چرمی، صندلی‌های چرمی، تنیظیم گودی کمر صندلی راننده، پشت سری صندلی عقب، چراغ نقشه خوان برای ردیف عقب، کیت اسپرت الومینیومی برای پدالها، 4 نگهدارند لیوان، محفظه خنک نگهدارنده، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، رادیوCD با ورودی AUXو USBبه همراه DVD پلیر و GPS، مجهز به بلوتوث و 8 بلندگو و با قابلیت کنترل از روی فرمان و... هستیم. صندلی‌های ردیف عقب این خودرو قابلین تاشوندگی دارند که فضای بار این خودر را از 327 لیتر به 705 لیتر می رساند.
ابعاد 4368، 1800 و 1492 میلی‌متری MG5 آن را در زمره خودروهایی چون مزدا3 هاچ بک و هیوندای i30 قرار می‌هد، البته پیشرانه 1.5 لیتری این خودرو که در حال حاضر تنها گزینه موجود است توان رقابتی بالایی نخواهد داشت. گفتنی است یک پیشرانه 1.8 لیتری با توان 133 اسب بخار نیز در آینده به لیست انتخاب‌های این خودرو اضافه خواهد شد. هر چند که انتخاب این پیشرانه اوضاع را بهبود می‌بخشد اما همچنان رقبا از لحاظ قدرت یک پله بالاتر از MG5 قرار خواهند گرفت. در رابطه با قیمت این خودرو نمی‌توان پیش بینی دقیقی داشت اما احتمالا با قیمتی حدود 18درصد پایین‌تر از 550 به بازار خواهد آمد. مدیا موتور برنامه عرضه این خودرو را به سال آینده موکول کرده است.

لیفان 720 سال آینده به ایران می‌آید

نمایشگاه خودرو شانگهای سال جاری که اواسط فصل بهار بر پا شد اولین محفلی بود که 720 در آن حضور یافت.
 حالا کرمان موتور این محصول را برای عرضه به بازار ایران در نظر گرفته است تا بعد از 520، 620 و X60 چهارمین محصول از کارخانه لیفان برای بازار ایران باشد و جای پای خود را در این بازار محکم تر کند.
کرمان موتور به فاصله اندکی از رونمایی 720 در چین تصمیم به عرضه این محصول در ایران گرفته و شاید دانستن این موضوع برایتان جالب باشد که این خودرو هنوز در بازار چین هم عرضه نشده است. 
720 یک رده بالاتر از مدل 620 جای می‌گیرد و 15 سانتیمتر در طول و 6 سانتیمتر در عرض از این خودرو بزرگتر است و حدود 0.5 سانتیمتر کوتاه‌تر از 620 است. با این شرایط طول، عرض و ارتفاع این خودرو به ترتیب با 4700، 1765 و 1490 میلی‌متر برابری می‌کند و فاصله دو محور آن به 2700 میلی‌متر می‌رسد که در مقایسه با 620 به میزان 10 سانتی‌متر بیشتر بوده و نشان از فضای بیشتر سرنشینان دارد. شاید برایتان جالب باشد که 720 با وجود طول بیشتری که نسبت به برادر کوچکتر خود دارد 30 لیتر فضای بار کمتری در اختیار شما قرار خواهد داد.
این خودرو با یک پیشرانه 1.8 لیتری به بازار چین عرضه خواهد شد که توسط شرکت لیفان توسعه داده شده است و نهایت قدرتی برابر با 126.5 اسب بخار تولید می‌کند و چند اسبی نسبت به پیشرانه‌های موجود برای X60 و 620 ضعیف‌تر است اما این احتمال وجود دارد که کرمان موتور همان نمونه 131 اسب بخاری موجود در ایران را برای این خودرو نیز در نظر بگیرد. حد اکثر گشتاور این پیشرانه به 159 نیوتن متر در 4400 دور در دقیقه می‌رسد و با یک جعبه دنده 5 سرعته دستی ترکیب خواهد شد. احتمالا نمونه CVT توسعه یافته توسط لیفان در آینده به لیست انتخاب‌های موجود برای این خودرو اضافه خواهد شد.میزان مصرف سوخت این خودرو هنوز منتشر نشده اما توانسته استاندارد آلایندگی یورو4 را دریافت کند.
720 در هر چهار چرخ از ترمزهای دیسکی بهره می‌برد که در چرخهای جلویی از نوع خنک شونده هستند. ترمزهای این خودرو به سیستم‌های ABS و EBD مجهز شده‌اند. همچنین برای ایمنی بیشتر این خودرو در مجموع چهار کیسه هوا در نطر گرفته شده که شامل دو کیسه برای سرنشینان جلویی و دو کیسه هوای پرده‌ای می‌شود. دور بین دید عقب، سنسور دنده عقب و سیستم ضد سرقت از دیگر موارد ایمنی این خودرو هستند. 
720 در چین در سیپ تجهیزاتی به بازار ارائه خواهد شد. امکانات تیپ فول این خودرو شامل سیستم ورود بدون کلید، پاور ویندوز، روکش چرمی صندلی‌ها، تنطیم برقی صندلی راننده، تنطیم گودی کمر صندلی راننده، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سانروف، چراغ‌های همراه تا منزل، سیستم روشنایی خودکار، آینه‌های جانبی برقی، مه شکن، گرمکن شیشه عقب، سیستم صوتی با قابلیت پخش CD، MP3 و ورودی USB، سامانه ناوبری و... می‌شود.
با توجه به اینکه این خودرو هنوز در چین تعیین قیمت نشده است، نمی‌توان قیمتی برای آن در بازار ایران پیش بینی کرد. 720 سال آینده توسط کرمان موتور به طور رسمی معرفی خواهد شد. اطلاعات دقیق‌تر درباره این محصول پس از معرفی آن اعلام خواهد شد.


رقیب چینی باردو در راه ایران

شنیده‌ها حاکی از آن است که شرکت مدیران خودرو قصد ورود به بازار خودروهای تجاری سبک را دارد. این شرکت برای ورود به این رده بازار قصد دارد تنها وانت شرکت چری را در ایران عرضه کند.
 هر چند که بازار وانت بارها این روزها حال و هوای نو شدن به خود گرفته است اما همچنان راهی دراز را در پیش دارد تا به یک بازار ایده‌آل تبدیل شود. تا کنون چینی‌ها نتوانسته نقش قابل توجهی در بازار وانت‌های ارزان قیمت ایفا کنند که امیدواریم با این محصول تازه مدیران خودرو این اتفاق عملی شود.
وانتی که مدیران خودرو قصد عرضه آن در بازار ایران را دارد، خودرویی است که بر مبنای ون Q22 این شرکت بنا شده و با کد Q22B شناخته می‌شود. ظاهر این خودرو اولین نقطه قوت آن حساب می‌شود که یک سر و گردن بالاتر از سایر رقبای خود قرار دارد. این خودرو در چین با دو پیشرانه به بازار ارائه می‌شود که شامل یک نمونه 1 لیتری و یک نمونه 1.1 لیتری می‌شود. گزینه محتمل برای بازار ایران نمونه 1.1 لیتری 4 سیلندر 16 سوپاپ که در واقع همان پیشرانه موجود روی مدل 110 مدیران خودرو است که بهینه سازی‌هایی روی آن صورت گرفته و قدرت موتور از 68 اسب بخار به 73 اسب بخار افزایش یافته است. این پیشرانه با یک جعبه دنده 5 سرعته نیرو را به چرخهای عقب منتقل می‌کند. Q22B می توان به سرعت 110 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. مصرف این خودرو با سرعت ثابت 40 کیلومتر در ساعت 5.5 لیتر در 100 کیلومتر اعلام شده است و توانسته استاندارد آلایندگی یورو4 را دریافت کند.
3
از امکانات این خودرو می‌توان به سیستم صوتی با قابلیت پخش MP3، 2 اسپیکر، سیستم تهویه مطبوع، چراغ های مه‌شکن جلو و عقب، کمربندهای سه نقطه‌ای جلو، تنطیم صندلی راننده در 4 جهت، فرمان هیدرولیک (در تیپ فول) اشاره نمود که برای یک خودرو کار کافی به نظر می‌رسد. مهمترین نقاط ضعف این وانت کیفیت پایین متریال داخلی و صندلی های نیمکتی آن هستند.
با توجه به مشخصات موتوری و امکانات بیشتر آن نسبت به وانت باردو، باید گفت در صورتی مدیران خودرو موفق به عرضه این محصول در بازار ایران شود و قیمتی کمتر از ده میلیون تومان برای آن در نظر بگیرد زنگ خطری جدی برای باردو خواهد بود.

2

ادامه نوشته

رانا با چه قیافه ای به بازار می آید؟

دو سال پیش ایران خودرو از دومین برند ملی خود به نام رانا رونمایی کرد. این محصول برای عرضه کش و قوس های فراوانی را طی کرد اما، هنوز ایران خودرو موفق به عرضه این خودرو به بازار نشده است. قرار بود رانا شهریور سال جاری روانه بازار شود که این امر محقق نشد و عرضه آن به دهه فجر موکول شد.
ایران خودرو در دهه فجر نیز نتوانست این محصول را راهی بازار کند و برای چندمین بار عرضه آن را به تاخیر انداخته است. طبق اعلام رسمی این شرکت این محصول همزمان با سومین برند این شرکت یعنی دنا و در بهار سال 91 به بازار عرضه خواهد شد. 
رانا در تولید انبوه با مدلی که در روز رونمایی به نمایش در آمد تفاوت‌‌هایی ظاهری دارد. در تولید انبوه این خودرو دیگر نه از دستگیره‌های Easy handle خبری هست و نه چراغ‌های LED.
رنگ روی دستگیره‌ها، آینه‌ها و زه‌های جانبی نیز حذف شده است.
همانطور که در تصاویر پیداست رینگ های اسپرت روز رونمایی جای خود را به رینگ‌های معمولی با قالپاق داده‌اند. روکش های صندلی پارچه‌ای نیز جایگزین روکش‌های چرمی این خودرو شده اند. این تغییرات برای ارزان سازی رانا انجام شده تا وعده قیمت یازده ونیم میلیون تومانی آن محقق شود. البته ما هم امیدوارم این وعده عملی شود.
1
2

3

تعرفه واردات خودرو باید 60 درصد شود

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور گفت: باید اجازه دهیم خودروهای با کیفیت خارجی با تعرفه پایین وارد کشور شود.
 محمد رویانیان در نشست خبری با بیان اینکه این حق مردم است که بتوانند خودرو ایمن و کم مصرف سوار شوند افزود: از دولت و مجلس می خواهیم که تعرفه واردات خودرو را که هم اکنون 90 تا 100 درصد است به 60 درصد کاهش دهد.
وی گفت: با توجه به اینکه هم اکنون قیمت بنزین و دیگر حامل های انرژی با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه به سمت واقعی شدن پیش می رود و اینکه شرایط ارزی و تحریم ها موجب مشکلاتی شده است این حق مردم است که از خودروهای مناسب و کم مصرف استفاده کنند؛ بنابراین از مجلس و دولت می خواهیم که تعرفه گمرکی خودروهای وارداتی را کاهش دهند.
رویانیان، ایجاد رقابت میان خودروسازهای داخلی و توسعه خودروسازی داخلی و افزایش کیفیت خودروها و صرفه جویی در مصرف بنزین، کاهش آلودگی هوا را از مزایای کاهش تعرفه گمرکی خودروهای وارداتی بیان کرد.
رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور پیشنهاد کرد: خودروهای خارجی را که مصرف سوخت آنها کمتر از پیمایش است تعرفه گمرکی وارداتی آن صفر شود.
وی با بیان اینکه قابلیت ایران در توسعه خودروسازی بسیار زیاد است گفت: هر جا که رقابت نباشد انگیزه ای برای رشد و توسعه وجود ندارد.
رویانیان تاکید کرد: مجلس و دولت باید کمک کنند تا کاهش تعرفه گمرکی خودروهای وارداتی از سال 91 اجرایی شود.

B7، فرانسوی و سراتو کره ای تازه وارد سایپایی ها در سال آینده

گروه خودروسازی سایپا برای سال آینده در نظر دارد خودرو تازه وارد خود را روانه بازارهای مصرف کند.
در حالی گروه خودروسازی سایپا تولید و فروش 725 هزار و 250 دستگاه خودرو را برای سال آتی خود پیش بینی کرده است که بخش از این فروش به خودرو فرانسوی این شرکت با نام B7 اختصاص یافته است.
این شرکت در نظر دارد در سال آینده 600 هزار دستگاه پراید، 118 هزار دستگاه تیبا 5320 دستگاه سراتو و 2200 دستگاه B7 تولید و روانه بازارهای مصرف کند.
پیش از این حسن امیری معاون مالی و اقتصادی سایپا از همکاری سایپا و سیتروین برای تولید خودرو B7 در ایران خبر داده بود.
امیری تصریح کرده بود که طی یک برنامه از پیش تعیین شده که به امضای گروه خودروسازی سایپا و شرکت سیتروئن رسیده تولید خودروی سواری زانتیا در ایران متوقف شده و مذاکراتی در خصوص عقد قرارداد تولید خودروی سواری b7 با سیتروئن در حال انجام است که امید می رود به زودی این قرارداد منعقد شود.
بر اساس پیش بینی های صورت گرفته قرار است از 600 هزار پراید تولیدی، 200 هزار دستگاه آن توسط شرکت پارس خودرو، 80 هزار دستگاه توسط سایپا کاشان و 30 هزار دستگاه توسط شرکت بن رو تامین شود. مابقی پرایدها نیز در شرکت سایپا تولید می شود.
همچنین قرار است سایپا کاشان در سال آینده 100 هزار دستگاه تیبا تولید و روانه بازا رکند. مابقی تیباها نیز در شرکت سایپا به تولید می رسد.
خودرو ریو نیز از خط تولید سایپا خداحافظی کرده است.

سراتو جایگزین ریو می شود
قائم‌مقام مدیرعامل شرکت سایپا خبر داد: با مخالفت شرکت کیا با نصب ایربگ بر روی خودر ریو تولید این محصول در سایپا از دیروز متوقف و سراتو محصول دیگر شرکت کیا جایگزین آن می‌شود.
 محمد‌سعید فلاحی اظهار داشت: روز گذشته تولید ریو در شرکت سایپا به اتمام رسید.
وی تصریح کرد: با توجه به عدم موافقت شرکت کیا با نصب کیسه هوا بر روی ریو مهلت تولید این خودرو تا پایان امسال تعیین شده بود که روز گذشته تولید این محصول به اتمام رسید.
وی افزود: سراتو به عنوان محصول جایگزین ریو تولید خواهد شد و علاوه بر این چند محصول جدید نیز در سال آینده به عنوان جایگزین ریو در سایپا تولید می‌شود.
وی تصریح کرد: امسال حدود ۱۸ هزار دستگاه ریو در ایران تولید شد و در کل میزان تولید این خودرو در کشور به بیش از ۸۰ هزار دستگاه می‌رسد.
فلاحی در مورد تأمین قطعات یدکی ریو در کشور نیز گفت: همانطور که در تأمین قطعات زانتیا مشکلی ایجاد نشد در تأمین قطعات یدکی ریو نیز مشکلی پیش نخواهد آمد.
به گزارش فارس، بر اساس این گزارش این خودرو در سال 2000 برای اولین بار توسط کیا موتورز کره جنوبی به بازار عرضه شد و تا سال 2005 در کره و روسیه تولید می شد تا پس از دگرگونی و عرضه مدل تغییر یافته این محصول در خلال سال های 2004-2005 تنها توسط کیا کره جنوبی و آمریکا تولید می شود. این خودرو از جمله سدان های موفق کیا در آمریکا به شمار می رود که در سال 2005 به عنوان پرفروش ترین خودرو کیا در آمریکا شناخته شد.
سراتو در دو مدل هاچ بک و صندوق دار به بازار عرضه شد که در سال اول تولید تنها مدل هاچ بک کیا سراتو تولید و عرضه می شد و مدل سدان این خودرو بعد ها به کلکسیون سراتو پیوست.
سراتو جایگزینی برای کیا سفیا محصول سال های 1994 تا 2004 کیا است.

محصولات آینده سایپا +تصاویر

1

2

3

هر دوسال سه محصول جدید وارد بازار می کنیم

راساس برنامه راهبردی ایران خودرو، 10 محصول جدید تا سال 1400 برروی دو پلتفرم در کلاس های B و D طراحی و تولید خواهد شد.
به گزارش «پرشین خودرو»، جواد نجم الدین مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو با بیان این مطلب گفت: زمان عرضه نخستین محصول از این پروژه، سال 93 است و بر اساس برنامه راهبردی، هر دو سال سه محصول جدید توسط این شرکت عرضه می شود.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو طراحی و توسعه فناوری های جدید کاهش وزن، مصرف سوخت و آلودگی و فناوری نانو را از ارکان اصلی راهبرد طراحی و توسعه محصول در ایران خودرو برشمرد و اظهار داشت: فناوری های جدید، استفاده از پلتفرم های غنی را تا 10 تا 15 سال آینده، امکان پذیر می کند، در غیر این صورت باید همیشه دنبال خودروسازان جهان بدویم.
وی طراحی پلتفرم را مهم ترین و دربردارنده بخش هایی از خودرو عنوان کرد که دیده نمی شود و اظهار داشت: طراحی و توسعه پلتفرم که نقش مهمی در خودروساز شدن دارد، از جمله کارهایی است که با همکاری دانشگاه انجام می شود.
نجم الدین با اشاره به این که ایران خودرو با توسعه برند ملی توانست در فراسوی مرزها اعتبار تازه ای در صحنه جهانی بدست آورد، خاطر نشان ساخت: قصد داریم با تغییر نگاه از بازار داخلی به رقابت در بازارهای بین المللی بپردازیم.
وی با اشاره به این که وارد شدن به صحنه جهانی نیازمند مدیران خلاق است، تصریح کرد: دراجرای طرح های توسعه ای باید اقتصادی تر عمل کنیم.
نجم الدین تاکید کرد: خودروسازان معتبر جهانی علاقه مند به همکارهای فنی با ایران خودرو بوده و مصرانه تلاش می کنند زمینه های مناسبی را برای ایجاد یک همکاری متقابل فراهم کنند.
وی خبر از همکاری های جدید با خودروسازان معتبر جهانی داد و اظهارداشت: این رویکرد شرکت های مهم خودروسازی در واقع امتیاز بزرگی برای ایران خودرو است که از تجارب فنی چنین شرکت هایی برای بهره گیری از فناوری روز و مدرن و نیز در طراحی و ساخت خودرو استفاده کند.
سمند دیزلی سه تا چهار میلیون تومان گران تر از نوع بنزینی
معاون مركز طراحی و توسعه محصولات جدید ایران خودرو از تولید نمونه‌های آزمایشی خودرو سواری دیزلی در سال آینده خبر داد.
یما مصلح در خصوص آخرین وضعیت پروژه‌ تولید خودرو سواری دیزلی در ایران، اظهار كرد: سال آینده طبق برنامه‌ پیش‌بینی شده نمونه‌های آزمایشی سواری دیزلی تولید می‌شود.
وی با بیان این‌كه نمونه‌ آزمایشی سواری دیزلی در خانواده محصولات سمند تولید خواهد شد، خاطرنشان كرد: پس از تولید و تست نمونه آزمایشی، در خصوص زمان و نحوه‌ تجاری‌ سازی این خودرو تصمیم‌گیری خواهد شد.
معاون مركز طراحی و توسعه محصولات جدید ایران خودرو در خصوص قیمت عرضه سواری دیزلی، تصریح كرد: در حال حاضر برآورد دقیقی در این خصوص صورت نگرفته است. البته در دنیا خودروهای سواری دیزلی تولید ‌شده معمولا حدود سه تا چهار میلیون تومان گران‌تر از نرخ خودروهای مشابه بنزین‌سوز آن به فروش می‌رسند.
 سواری دیزلی مزیت‌های بسیاری نسبت به سواری بنزین‌سوز دارد. مصرف سوخت خودرو دیزل كمتر از خودرو‌های بنزین‌سوز بوده و به همین دلیل آلایندگی آن كمتر است. همچنین بازدهی سواری دیزلی حدود50 درصد بیشتر از سواری بنزین‌سوز است.
سواری‌ دیزلی فاقد برخی قسمتهای برقی خودروی بنزین‌سوز مانند كوئل و شمع است و به همین دلیل هزینه‌ نگهداری این خودروها نیز كمتر از سواری بنزین‌سوز است.
در حال حاضر حدود50 درصد خودروهای سواری در اروپا به صورت دیزلی تولید می‌شوند.

وانت نیسان جدید اواخر سال آینده به بازار می آید

مدیرعامل زامیاد از عرضه وانت نیسان با بدنه و شكل ظاهری جدید از اواخر سال آینده خبر داد.
 رضا سرائی اظهار كرد: در پنج سال گذشته تلاش شد پلت‌فرم خودرو وانت نیسان با توجه به استانداردهای روز اصلاح شود.
وی با بیان این‌كه علیرغم مزایا و ویژگی‌های مثبت فنی، بدنه و شكل ظاهری این خودرو مقداری قدیمی شده است،‌ خاطرنشان كرد: در این خصوص نیز اقدامات لازم صورت گرفته و وانت نیسان با بدنه و شكل و شمایل جدید از اواخر سال آینده یا اوایل سال 1392 وارد بازار خواهد شد.
سرائی ادامه داد: تجاری‌ سازان داخلی در سالهای اخیر پیشرفت زیادی داشته و ظرفیت تامین بیش از نیاز داخل را دارند. البته بعضا شاهد واردات خودروهای تجاری از خارج از كشور به جای استفاده از توان داخلی هستیم.
مدیرعامل زامیاد با بیان این‌كه به عنوان مثال این شركت ظرفیت تولید 10 تا 12 هزار دستگاه خودرو تجاری سنگین در سال را دارد، تصریح كرد: اما در طول سال‌های گذشته، سالانه حداكثر دو هزار دستگاه خودرو سنگین در این شركت تولید شده كه دلیل اصلی آن نیز ارائه سفارش برخی محصولات به خارج از كشور است.
وی همچنین درباره زمان ارتقای محصولات این شركت به یورو 4، اظهار كرد: طبق قانون، زمانی كه وزارت نفت سوخت یورو 4 را به طور كامل در سراسر كشور توزیع كند، تا شش ماه بعد از آن استاندارد آلایندگی خودروها نیز باید به یورو 4 افزایش یابد.
سرائی با بیان این‌كه در صورت عدم توزیع سراسری سوخت مناسب، خودروهای تجاری یورو 4 دچار مشكل شده و آلایندگی آن‌ها افزایش خواهد یافت، خاطرنشان كرد: كشنده‌های سنگین با استاندارد‌ آلایندگی یورو 4 در صورت استفاده از سوخت غیر متناسب به شدت آسیب دیده و خودرو دیگر قابلیت حركت نخواهد داشت. در خودروهای تجاری سبك نیز شاهد آسیب دیدن سیستم موتور خودرو خواهیم بود.
مدیرعامل زامیاد با اشاره به این‌كه نیروهای متخصص ایرانی در صنعت خودرو به مراتب كارآزموده‌تر از متخصصان این صنعت در كشورهایی همچون روسیه، تركیه و چین هستند، اظهار كرد: صنعت خودروی ایران در آسیای میانه و خاورمیانه دارای مزیت‌هایی به مراتب برتر نسبت به سایر خودروسازان است.