سمند se

 

 

 

 

سمند se رونمایی شد ...

 


امروز با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، مدیر عامل ایران خودرو، رییس دانشگاه تهران وجمعی دیگر از مدیران گروه ایران خودرو، سمندSE رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سمند SE که در حاشیه برگزاری اولین کنفرانس بین‌المللی صنعت الکترونیک خودرو رونمایی شد، از 34 مورد تغییرات به‌ویژه در سیستم الکترونیک بهره‌ می‌برد. در این مدل سمند وزن اکسل 20 کیلوگرم کم شده است و ایران خودرو قصد دارد از دانش فنی آن که بومی شده، در پروژه‌های بعدی خود استفاده کند.

سمند SE ضمن برخورداری از موتور 1700 سی سی گیربکس EF7 حدود 20 درصد نسبت به موتور فعلی سمند قوی‌تر است. مصرف سوخت آن نیز کمتر از 7 لیتر در 100 کیلومتر است و استاندارد آلایندگی یورو 4 را نیز پاس می‌کند.

طبق گفته مدیرعامل ایران خودرو، سمند SE بین 12 تا 13 میلیون تومان قیمت خواهد داشت.

بحث ضعف تولیدات داخلی در بهره‌گیری از سیستم‌های الکترونیک در خودرو با توجه به افزایش توجه خودروسازان جهانی به این موضوع مساله‌ای است که مورد انتقاد منوچهر منطقی قرار گرفت.

وی گفت: سازندگان در صنعت الکترونیک توسعه زیادی نیافته‌اند و این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود وزن مجموعه‌های الکترونیک در خودرو تا سال 2015 از نظر ارزش به 35درصد برسد و پیش‌بینی‌ برای سال 2009 ـ 2008 حدود 25 درصد بود که حدود 8 درصد این رقم در کشور ما محقق شده است و 17 درصد مابقی عمدتا مربوط به قطعه‌سازانی است که به دلیل تکنولوژی‌های پیشرفته روی آن فعالیتی نداشته‌اند.

سخنران بعدی این مراسم فرهاد رهبر ـ رییس دانشگاه تهران ـ بود.

او انتقاد سختی به وضعیت تعامل صنعت با دانشگاه کرد و گفت: صنعت تاکنون نیازی به دانشگاه نداشته است و به تازگی حرکت خود را در راستای تعامل بیشتر آغاز کرده است.

وی افزود: صنعتی که می‌تواند از طریق درآمدهای ارزی تولید مونتاژی را گسترش دهد، هیچ گونه نیازی به دانشگاه و نیازی به تولید دانش و تبدیل آن به تکنولوژی تولید محصول ندارد و این فرهنگ باید عوض شود.

او با تاکید بر این‌که سیاست تکیه بر دانش بیگانگان باید تغییر کند، یادآور شد: تا زمانی که صنعت مورد حمایت جدی دولت است و خود را در معرض رقابت جهانی قرار نمی‌دهد، احساس ایده و نوآوری معنی پیدا نمی‌کند و تا زمانی که صنعت دغدغه فروش ندارد و متقاضیان برای خرید محصولات آن‌ها صف می‌کشند، صاحبان صنایع انگیزه‌ای برای تغییر وتحول ندارند؛ این در حالی است که در رقابت است که صنعت جایگاه اصلی خود را خواهد یافت.

رهبر ارتباط سه بخش صنعت، دولت و دانشگاه را به عنوان سه ضلع یک مثلث مطرح دانست و گفت: ضلع سوم زمانی کامل می‌شود که ارتباط بین صنعت و دانشگاه برقرار شود. البته دانشگاه هم در این میان بی‌تقصیر نیست؛ زیرا این نهاد خود را بی‌نیاز از صنعت در طراحی‌های آموزش و پژوهشی دیده است.

وی در ادامه با مطرح کردن چند سوال مبنی بر این‌که آیا می‌توان همه حمایت‌های دولتی را قطع کرد تا صنعت در عرصه رقابت قرار گیرد و آیا می‌توان صنعت را مجبور کرد که بخشی از درآمد خود را به دانشگاه هبه دهد؟ یادآور شد: هرگز انتظار نداریم که حمایت‌ها به یک باره قطع و از طرف دیگر صنعت به دانشگاه هبه دهد که این ارتباط مصنوعی چندان موفق نخواهد بود.

در این مراسم محمد کامجو ـ رییس توسعه و طراحی محصولات جدید ایران خودرو - در تشریح سیستم جدید مالتی پلکس که در سمند SE به کار رفته، گفت: کاهش هزینه خودرو در خدمات پس از فروش به واسطه عیب‌یابی آسان، کاهش زمان مونتاژ، کاهش وزن 7کیلوگرمی خودرو و قابلیت نمایش خطاهای سیستم برق خودرو از ویژگی‌های این طرح است.

به گفته وی این سیستم در شرکت‌هایی مثل پژو، ولوو و سیتروئن پیاده شده و با استفاده از آن 35 کیلوگرم سمند سبک‌تر شده است.

اما این مراسم حاشیه‌های جالب دیگری نیز داشت. از جمله بروز مشکل فنی در پخش فایل‌های پاورپوینت متن سخنرانی پروفسور کی ناک ـ عضو برجسته IEEE و رییس کرسی مکاترونیک یونسکو ـ که ترجمه‌ای نیز برای آن در نظر گرفته نشده بود.